Argos TV - Medialogica

Affaires die de wereld van politiek, zakenleven en media schokten worden nu maandelijks onder de loep genomen. Over hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. Deze keer ook over media-analisten, lobbyisten en juridisch adviseurs.

Al decennialang wordt er op lokaal niveau actie gevoerd tegen Zware Piet. Maar nooit wist hij het nationale debat te bereiken. In 2011 komt Zwarte Piet door een aantal slimme acties van anti-Piet activisten ineens hoog op de maatschappelijke agenda te staan. De emoties lopen hoog op. 'Zwarte Piet is racisme', zegt de ene kant. 'Blijf met je jatten van nationaal cultuurgoed', zegt de andere kant. Het leidt tot chocoladeletters in kranten en verhitte programma's op tv. En met regelmaat tot uitbarstingen op de sociale media. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat de discussie over Zwarte Piet ineens zo hoog oplaait? En wat zijn tot nu toe de gevolgen van deze discussie geweest? Het einde lijkt namelijk nog niet in zicht. Interviews met onder anderen Jerry Afriyie van Stichting Nederland Wordt Beter, Hugo Bos van stichting Cultuur onder Vuur, Peggy Burke, oud-raadslid in Amsterdam die de problematiek van Zwarte Piet aldaar aankaartte, Harold Verwoert en Marc Giling van het Sint & Pietengilde, documentairemaker Sunny Bergman en cultuursocioloog Peter Achterberg.

Bron: HUMAN

Meer Afleveringen van Argos TV - Medialogica

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Upside Down, SynDROOM, Down the Road: het is slechts een greep uit de vele tv-programma's over mensen met Down. Volgens critici hebben deze programma's een misleidende werking, ze geven de samenleving een te positief beeld van ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Alternatieve media zijn in opmars. Onlinekranten als De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Café Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen in de reguliere media niet verteld worden. Over cor ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de rechercheur en rechter zitten. Maar welke risico's nemen ze hiermee? En wat is de impact van onbewezen verdac ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Media doen regelmatig verslag van spectaculaire doorbraken in kankeronderzoek. Maar zijn ze echt revolutionair of wordt er valse hoop gegeven? En spelen financiële belangen van de onderzoekers mee? De ziekte blijkt al decennia ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

In 2021 maakte Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Ze ergert zich aan partijen d ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Burgemeesters en andere directbetrokkenen vertellen over het effect van media-aandacht op het openbaar bestuur wanneer in een gemeente gesproken wordt over asielopvang. De mogelijke komst van een asielzoekerscentrum naar een ge ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Waarom compenseert de Nederlandse Staat Dutchbat-veteranen voor de negatieve beeldvorming? En wie bepaalde de beeldvorming: de media, het ministerie van Defensie of de Dutchbatters zelf? Premier Rutte maakte zomer 22 excuses aa ... 

Nederland 2

Argos TV - Medialogica

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het b ...