Pointer: de digitale verkiezingen

Pointer, onderzoeksjournalistiek programma dat de invloed van social media op de verkiezingen van 17 maart onder de loep neemt.

Op 17 maart gaan we weer naar de stembus voor de landelijke verkiezingen. Politici voeren inmiddels campagne om de kiezer te overtuigen. Ook social media wordt door de politieke partijen actief ingezet om stemmen te winnen. Hoe groot is die invloed van de social media? Elke dag word je bestookt met informatie. Of je nu muziek gaat luisteren of foto's van vrienden bekijkt: op de achtergrond wordt voor jou de keuze gemaakt wat je als eerste bekijkt. Het algoritme van de sociale media bepaalt wat je krijgt te zien. Bepalen deze algoritmen van bijvoorbeeld Instagram en YouTube welke verkiezingsinformatie jij wel en welke je niet te zien krijgt?

Bron: KRONCRV

Meer Afleveringen van Pointer: de digitale verkiezingen

Nederland 1

Pointer: de digitale verkiezingen

De Nederlandse verkiezingen zijn op 17 maart. Het worden de meest digitale verkiezingen ooit. De invloed van misleidende informatie die online wordt verspreid, moet niet onderschat worden. Pointer onderzoekt hoe sociale media w ... 

Nederland 1

Pointer: de digitale verkiezingen

Op 17 maart gaan we weer naar de stembus voor de landelijke verkiezingen. Politici voeren inmiddels campagne om de kiezer te overtuigen. Ook social media wordt door de politieke partijen actief ingezet om stemmen te winnen. Hoe ...