VPRO Thema

Thema avond van de VPRO.

Persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Wat heeft internet in twintig jaar eigenlijk voor de liefde betekend? Is ons liefdesleven er op vooruit gegaan of juist niet? Een uitzending vol persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Dankzij internet is grenzeloos online daten en virtueel flirten heel gemakkelijk. Zo werd Amanda (20) uit Australië drie jaar geleden virtueel verliefd op Patrick, toen vijftien, uit Almere. Na twee jaar chatten is ze net bij hem en zijn ouders ingetrokken. Voor Tom (25) uit Utrecht is online daten als spullen kopen via internet, snel en efficiënt. Bram van Splunteren volgt hem op weg naar zijn vijftigste seksdate. Anna (38) date met drie verschillende mannen via internet. Eén van hen heeft haar zelfs ten huwelijk gevraagd. Maar is hij wel te vertrouwen? Social media kan echter ook als stoorzender of zelfs als echtbreker fungeren in de liefde. Noelle (27) uit Den Helder is negen jaar getrouwd, moeder van vijf kinderen. Ondanks haar drukke bestaan vindt ze tijd om online op zoek te gaan naar een tweede liefde. De Antillaanse Poulina (20) worstelt met de virtuele versierpogingen van Roderik. Ze is verslaafd aan haar smartphone en via Twitter is ze erachtergekomen dat hij twee kinderen heeft. Wil ze eigenlijk wel een relatie met deze jonge vader die over zijn gezin twittert? Myriam is door een onschuldig bericht op Facebook in een gevaarlijke verhouding terechtgekomen. Nu staat zij voor de vraag of zij haar gezin en huwelijk op het spel wil zetten voor deze virtuele liefde. Veel jonge mensen maken intensief gebruik van social media. Bij wijze van experiment stoppen twee stellen, Sophie (20) en Tim (18) uit Zwammerdam en Maurice (23) en Tamar (23) uit Amsterdam, veertien dagen met internetgebruik voor privé doeleinden. Hoe vergaat het hen in hun liefdesleven als ze het twee weken zonder social media moeten stellen?

Bron: VPRO

Meer Afleveringen van VPRO Thema

Nederland 3

VPRO Thema

Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? Of het nu is met spullen of met aandacht, directe behoeftebevrediging lijkt de trend. We onderzoeken één van de grootste ta ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? We onderzoeken één van de grootste taboes van deze tijd, de opvoeding: streng of vrij? Verwennen we onze kinderen teveel en ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? We onderzoeken één van de grootste taboes van deze tijd, de opvoeding: streng of vrij? Verwennen we onze kinderen teveel en ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Op een doordeweekse nacht, om pakweg 3 uur, zijn 1 miljoen Nederlanders klaar wakker. Nederland wordt langzaam een echte 24-uurs samenleving. Tien procent van de Nederlanders lijdt ondertussen aan chronische slapeloosheid. Gunn ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Nederland heeft een slecht humeur. We ergeren ons vaak aan hoe de samenleving er voor staat. We ergeren ons aan elkaar, aan de politiek en aan de elite. Nederland heeft een slecht humeur. We ergeren ons vaak aan hoe de samenlev ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Wat heeft internet in twintig jaar e ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Wat heeft internet in twintig jaar e ... 

Nederland 3

VPRO Thema

Status, netwerken en ongegeneerd carrière maken, het imago van twintigers van nu. We volgen jongeren tussen 20-30 jaar en inventariseren hun idealen, toekomstverwachtingen, dilemma