Radar

Radar is het multimediale consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg als gezicht. Het programma signaleert misstanden en onderzoekt consumentenaangelegenheden in de breedste zin van het woord: van de financiële wereld, de telecomsecor tot supermarkten en de zorg. Naast het aan de kaak stellen van zaken probeert Radar actief bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen.

Financiële producten die zoveel verborgen kosten hadden dat het rendement dat je ooit beloofd was nooit gehaald kon worden. De zogenaamde woekerpolissen. In Nederland zijn zeven miljoen van deze polissen afgesloten. Radar berichtte in 2006 als eerste over deze affaire. Banken en verzekeraars zijn al flink door het stof gegaan. Sinds 2008 krijgen consumenten ieder jaar verplicht een De Ruiter waarde-overzicht. Desondanks zijn bepaalde (beleggings)kosten nog steeds niet transparant en onzichtbaar voor de klant. En daar moet nu echt, via een wetswijziging, een einde aan komen. Dat vinden de Consumentenbond, ConsumentenClaim, Stichting Woekerpolisproces en Vereniging Woekerpolis.nl. Zij startten in mei samen een burgerinitiatief. Ondertussen hebben ze ruim 52.000 handtekeningen binnen en komt het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te staan. Wat kunnen we verwachten? * Veel mensen in Driebergen hebben hun watermeter in een put in hun voortuin zitten. Makkelijk voor het waterbedrijf, Vitens, om de meterstand op te nemen als de bewoners niet thuis zijn. Maar nu, zo'n twintig jaar later, wil Vitens zelf niet meer de put in en sturen ze brieven dat bewoners het zelf maar moeten doen. De put is diep, vies en zit vol insecten. Daarnaast is de deksel loeizwaar en nauwelijks los te krijgen. Fons gaat langs bij de bewoners én bij Vitens. En je hebt afgelopen juni een koffiezetautomaat gekocht van maar liefst 1300 euro en het apparaat is nog steeds niet binnen. Bellen, mailen en nog eens bellen maar je krijgt de leverancier niet te pakken. Een ronde op internet leert dat er talloze klachten zijn over het bedrijf. Weet Fons ze wel te pakken te krijgen? * Betrouwbaarheid van DNA-thuistesten. Er wordt behoorlijk wat reclame voor gemaakt, DNA-testen die inzicht geven in jouw genen. Vanaf 99 euro kun je een DNA test kopen. Niet bij de huisarts of in een ziekenhuis, maar op internet. Je stuurt wat spuug op en na zes tot acht weken krijg je de uitslag via de mail binnen. Heb je bijvoorbeeld verhoogde kans op borstkanker, of op alzheimer? Maar hoe wordt de test gedaan, en hoe moet je de uitslag analyseren? Hoe betrouwbaar zijn de uitslagen van dit soort testen? De Vereniging van Klinische Genetica Nederland (VKGN) zet grote vraagtekens bij de testen. De VKGN en iGene, een van de aanbieders van deze testen, zitten aan tafel.

Bron: TROS

Meer Afleveringen van Radar

Nederland 1

Radar

Zijn studenten genoeg gewaarschuwd voor stijgende rente op studieschuld? * Radar Checkt! zelfde onderzoek, groot prijsverschil. * Vliegen verkeersboetes uit de bocht? 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen. 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen. 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen. 

Nederland 1

Radar

Aandacht voor de omboekprijzen bij Transavia. Op de omboekpagina is een nieuwe vlucht soms namelijk duurder dan op de normale bestelpagina. Ook bespreken we hoe je zeker kunt weten dat je een cosmetisch arts bekwaam is en onder ... 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen. 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen. 

Nederland 1

Radar

Multimediaal consumentenplatform met Antoinette Hertsenberg dat misstanden signaleert en consumentenaangelegenheden onderzoekt en probeert bedrijven en instanties te bewegen tot een oplossing te komen.